Poradnik dla początkujących Junglerek

KZbKHca

Leśnicy są najbardziej niedocenianą rolą w grze. Od tej osoby bardzo wiele zależy, między innymi przebieg early game. Ganki, oddane blue czy red buffy we wczesnej fazie, a nawet stawianie wardów i pinków swoim sojusznikom jest bardzo pomocne. Jeśli ktoś jest dobrze rozeznany w swojej roli, to bardzo dobrze wie ile zajmie mu wbicie 3 lvl’u czy w której minucie enemy jungler pójdzie na drugiego buffa (w zależności od którego zaczyna). Ciężko jest skupić się jednocześnie na obserwowaniu mini mapy, przebiegu trade’ów na każdej linii, farmieniu i wyczuciu dobrego momentu, by pomóc sprzymierzeńcowi. Najczęstszym komplementem jaki można usłyszeć w grze jest:

„GG, report the jungler”

Zacznijmy od podstaw

Należy pamiętać, że wyróżnia się cztery rodzaje itemów dedykowanych dla junglerów. Są to:

Ostrze łowcy

+30 szt. złota za każdego zabitego dużego potwora
Bierne – Mrożące Porażenie: Porażenie może być użyte na wrogich bohaterach, zadając im zmniejszone nieuchronne obrażenia i wykradając 20% ich prędkości ruchu na 2 sek.
Bierne – Dżungler: Zadaje potworom 45 pkt. dodatkowych obrażeń magicznych w ciągu 2 sek. i daje 10 pkt. regeneracji zdrowia oraz 5 pkt. regeneracji many co sekundę, gdy neutralne potwory cię atakują.

Przecieracz szlaków tropiciela

 +30 szt. złota za każdego zabitego dużego potwora
Bierne – Wybuchowe Porażenie: Porażenie powoduje obrażenia obszarowe; zadaje połowę obrażeń wszystkim potworom i wrogim stworom w pobliżu celu i ogłusza je na 1.5 sek. Użycie Porażenia na potworze odnawia 15% brakującego zdrowia i many.
Bierne – Dżungler: Zadaje potworom 45 pkt. dodatkowych obrażeń magicznych w ciągu 2 sek. i daje 10 pkt. regeneracji zdrowia oraz 5 pkt. regeneracji many co sekundę, gdy neutralne potwory cię atakują.

Szabla zawadźcy

+30 szt. złota za każdego zabitego dużego potwora
Bierne – Wyzywające Porażenie: Porażenie może być użyte na wrogich bohaterach, oznaczając ich na 4 sek. Gdy są oznaczeni, podstawowe ataki zadają im nieuchronne obrażenia w ciągu 3 sekund, widzisz ich i otrzymujesz od nich o 20% mniej obrażeń.
Bierne – Dżungler: Zadaje potworom 45 pkt. dodatkowych obrażeń magicznych w ciągu 2 sek. i daje 10 pkt. regeneracji zdrowia oraz 5 pkt. regeneracji many co sekundę, gdy neutralne potwory cię atakują.

Nóż kłusownika

  +30 szt. złota za każdego zabitego dużego potwora
Bierne – Padlinożerne Porażenie: Gdy Porazisz dużego potwora we wrogiej dżungli, otrzymasz połowę ładunku Porażenia. Jeżeli zabijesz tego potwora, zyskasz 20 dodatkowych szt. złota oraz o 175% zwiększoną prędkość ruchu, która zmniejsza się w ciągu 2 sekund.
Bierne – Dżungler: Zadaje potworom 45 pkt. dodatkowych obrażeń magicznych w ciągu 2 sek. i daje 10 pkt. regeneracji zdrowia oraz 5 pkt. regeneracji many co sekundę, gdy neutralne potwory cię atakują.

Każdy z powyższych itemów można rozszerzyć o szybkość ataku, większe obrażenia, umiejętność magiczną czy zwiększone zdrowie. Przy czym ostatni item jest niemalże nieużywany i ma zostać usunięty w sezonie 6.

Omówmy jeszcze kwestię bonusów, które otrzymujemy po zesmitowaniu głównych stworów.
 – Zabicie Czerwonego Krzewogrzbieta (Red buff) powoduje otrzymanie wzmocnienia, które uzdrawia wraz z upływem czasu i sprawia, że podstawowe ataki spowalniają przeciwników i zadają im obrażenia w czasie.
 – Zabicie Niebieskiego Strażnika (Blue Buff) powoduje otrzymanie wzmocnienia, które skraca czas odnowienia i sprawia, że mana bohatera szybciej się regeneruje.

Smok

Pierwsze zabicie -> +6% do obrażeń oraz do mocy umiejętności.
Drugie zabicie -> +15% do obrażeń w wieże oraz budynki.
Trzecie zabicie -> +5% do szybkości poruszania się.
Czwarte zabicie ->+15% do obrażeń przeciwko potworom i minionom.
Piąte zabicie -> Podwaja wszystkie bonusy. Przy zadaniu przeciwnikom obrażeń, nakłada efekt w postaci dodatkowych obrażeń (150 obrażeń przez 3 sekundy). Buff utrzymuje się 180 sekund.
UWAGA!
Należy pamiętać, że posiadanie 5 smoków jest mocniejszym efektem niż posiadania buffa Barona Nashora!

Baron

Wzmocnienie, które znacznie zwiększa obrażenia od ataku i moc umiejętności. Wszystkie pobliskie stwory zyskują potężne premie, takie jak dodatkowy zasięg, obrażenia, prędkość ruchu oraz redukcja obrażeń. Dodatkowo skraca czas powrotu do bazy do 4 sekund.

Początkujący junglerzy mogą mieć problem z wczesnym gankowaniem linii. Trzeba uczyć się metodą prób i błędów, a kwestią czasu będzie wyczucie własnego tempa. Gankować można na wiele sposobów: z linii (ukrycie się w krzakach oraz wyczekiwanie na przeciwnika), od rzeki (najbardziej klasyczny styl), z boku linii (przez ściany). Ważną rzeczą jest dobranie odpowiedniej postaci pod pozostałych członków drużyny – czasem będzie potrzebna postać tankowata (np. Sejuani), z unieruchomieniem (np. Amumu), dis/engagem (np. Zac). Wszytsko zależy od drużyny! Nieodłącznym elementem jest zbieranie obiektów takich jak wieże/inhibitory. Zazwyczaj jesteśmy osobami upoważnionymi do rozpoczęcia bitwy.
Musimy sobie zadać podstawowe pytania:
– Czy wszyscy mają odpowiednią ilość zdrowia i many?
– Czy wszyscy mają ulty?
– Czy któryś z przeciwników nie ma zaklęć? (flash/ heal/teleport)
– Czy na polu są wszyscy sojusznicy?
Gdy nadejdzie odpowiedni moment zapingować i ruszyć po zwycięstwo.

Zaufanie sobie i sojusznikom oraz pozytywne nastawienie są dużym krokiem ku zwycięstwie. Nie poddajcie się, walczcie, ćwiczcie i analizujcie, a może po jakimś czasie odkryjecie, że życie leśniczki od początku było Waszym powołaniem :)

Related posts

2 thoughts on “Poradnik dla początkujących Junglerek

  1. melisa

    mocno przedawniony artykuł :(

  2. The ED caused by that surgery may be either temporary or permanent. Use these circumspectly however, because they may lower blood sugar levels, which can be an inadequate effect in men whose glucose levels are properly balanced.

Leave a Comment