Poradnik dla początkujących Junglerek

KZbKHca

Leśnicy są najbardziej niedocenianą rolą w grze. Od tej osoby bardzo wiele zależy, między innymi przebieg early game. Ganki, oddane blue czy red buffy we wczesnej fazie, a nawet stawianie wardów i pinków swoim sojusznikom jest bardzo pomocne. Jeśli ktoś jest dobrze rozeznany w swojej roli, to bardzo dobrze wie ile zajmie mu wbicie 3 lvl’u czy w której minucie enemy jungler pójdzie na drugiego buffa (w zależności od którego zaczyna). Ciężko jest skupić się jednocześnie na obserwowaniu mini mapy, przebiegu trade’ów na każdej linii, farmieniu i wyczuciu dobrego momentu, by pomóc sprzymierzeńcowi. Najczęstszym komplementem jaki można usłyszeć w grze jest:

„GG, report the jungler”

Zacznijmy od podstaw

Należy pamiętać, że wyróżnia się cztery rodzaje itemów dedykowanych dla junglerów. Są to:

Ostrze łowcy

+30 szt. złota za każdego zabitego dużego potwora
Bierne – Mrożące Porażenie: Porażenie może być użyte na wrogich bohaterach, zadając im zmniejszone nieuchronne obrażenia i wykradając 20% ich prędkości ruchu na 2 sek.
Bierne – Dżungler: Zadaje potworom 45 pkt. dodatkowych obrażeń magicznych w ciągu 2 sek. i daje 10 pkt. regeneracji zdrowia oraz 5 pkt. regeneracji many co sekundę, gdy neutralne potwory cię atakują.

Przecieracz szlaków tropiciela

 +30 szt. złota za każdego zabitego dużego potwora
Bierne – Wybuchowe Porażenie: Porażenie powoduje obrażenia obszarowe; zadaje połowę obrażeń wszystkim potworom i wrogim stworom w pobliżu celu i ogłusza je na 1.5 sek. Użycie Porażenia na potworze odnawia 15% brakującego zdrowia i many.
Bierne – Dżungler: Zadaje potworom 45 pkt. dodatkowych obrażeń magicznych w ciągu 2 sek. i daje 10 pkt. regeneracji zdrowia oraz 5 pkt. regeneracji many co sekundę, gdy neutralne potwory cię atakują.

Szabla zawadźcy

+30 szt. złota za każdego zabitego dużego potwora
Bierne – Wyzywające Porażenie: Porażenie może być użyte na wrogich bohaterach, oznaczając ich na 4 sek. Gdy są oznaczeni, podstawowe ataki zadają im nieuchronne obrażenia w ciągu 3 sekund, widzisz ich i otrzymujesz od nich o 20% mniej obrażeń.
Bierne – Dżungler: Zadaje potworom 45 pkt. dodatkowych obrażeń magicznych w ciągu 2 sek. i daje 10 pkt. regeneracji zdrowia oraz 5 pkt. regeneracji many co sekundę, gdy neutralne potwory cię atakują.

Nóż kłusownika

  +30 szt. złota za każdego zabitego dużego potwora
Bierne – Padlinożerne Porażenie: Gdy Porazisz dużego potwora we wrogiej dżungli, otrzymasz połowę ładunku Porażenia. Jeżeli zabijesz tego potwora, zyskasz 20 dodatkowych szt. złota oraz o 175% zwiększoną prędkość ruchu, która zmniejsza się w ciągu 2 sekund.
Bierne – Dżungler: Zadaje potworom 45 pkt. dodatkowych obrażeń magicznych w ciągu 2 sek. i daje 10 pkt. regeneracji zdrowia oraz 5 pkt. regeneracji many co sekundę, gdy neutralne potwory cię atakują.

Każdy z powyższych itemów można rozszerzyć o szybkość ataku, większe obrażenia, umiejętność magiczną czy zwiększone zdrowie. Przy czym ostatni item jest niemalże nieużywany i ma zostać usunięty w sezonie 6.

Omówmy jeszcze kwestię bonusów, które otrzymujemy po zesmitowaniu głównych stworów.
 – Zabicie Czerwonego Krzewogrzbieta (Red buff) powoduje otrzymanie wzmocnienia, które uzdrawia wraz z upływem czasu i sprawia, że podstawowe ataki spowalniają przeciwników i zadają im obrażenia w czasie.
 – Zabicie Niebieskiego Strażnika (Blue Buff) powoduje otrzymanie wzmocnienia, które skraca czas odnowienia i sprawia, że mana bohatera szybciej się regeneruje.

Smok

Pierwsze zabicie -> +6% do obrażeń oraz do mocy umiejętności.
Drugie zabicie -> +15% do obrażeń w wieże oraz budynki.
Trzecie zabicie -> +5% do szybkości poruszania się.
Czwarte zabicie ->+15% do obrażeń przeciwko potworom i minionom.
Piąte zabicie -> Podwaja wszystkie bonusy. Przy zadaniu przeciwnikom obrażeń, nakłada efekt w postaci dodatkowych obrażeń (150 obrażeń przez 3 sekundy). Buff utrzymuje się 180 sekund.
UWAGA!
Należy pamiętać, że posiadanie 5 smoków jest mocniejszym efektem niż posiadania buffa Barona Nashora!

Baron

Wzmocnienie, które znacznie zwiększa obrażenia od ataku i moc umiejętności. Wszystkie pobliskie stwory zyskują potężne premie, takie jak dodatkowy zasięg, obrażenia, prędkość ruchu oraz redukcja obrażeń. Dodatkowo skraca czas powrotu do bazy do 4 sekund.

Początkujący junglerzy mogą mieć problem z wczesnym gankowaniem linii. Trzeba uczyć się metodą prób i błędów, a kwestią czasu będzie wyczucie własnego tempa. Gankować można na wiele sposobów: z linii (ukrycie się w krzakach oraz wyczekiwanie na przeciwnika), od rzeki (najbardziej klasyczny styl), z boku linii (przez ściany). Ważną rzeczą jest dobranie odpowiedniej postaci pod pozostałych członków drużyny – czasem będzie potrzebna postać tankowata (np. Sejuani), z unieruchomieniem (np. Amumu), dis/engagem (np. Zac). Wszytsko zależy od drużyny! Nieodłącznym elementem jest zbieranie obiektów takich jak wieże/inhibitory. Zazwyczaj jesteśmy osobami upoważnionymi do rozpoczęcia bitwy.
Musimy sobie zadać podstawowe pytania:
– Czy wszyscy mają odpowiednią ilość zdrowia i many?
– Czy wszyscy mają ulty?
– Czy któryś z przeciwników nie ma zaklęć? (flash/ heal/teleport)
– Czy na polu są wszyscy sojusznicy?
Gdy nadejdzie odpowiedni moment zapingować i ruszyć po zwycięstwo.

Zaufanie sobie i sojusznikom oraz pozytywne nastawienie są dużym krokiem ku zwycięstwie. Nie poddajcie się, walczcie, ćwiczcie i analizujcie, a może po jakimś czasie odkryjecie, że życie leśniczki od początku było Waszym powołaniem :)

Related posts

One thought on “Poradnik dla początkujących Junglerek

  1. melisa

    mocno przedawniony artykuł :(

Leave a Comment